popaleniec
Dołączył: 28 Sty 2010
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: SST
|
Wysłany: Wto 23:25, 09 Mar 2010 Temat postu: Czy warto montowac stozek |
|
|
O filtrach powietrza tzw. sto?kach coraz powszechniej montowanych w skuterach zar?wno poddanych tuningowi silnika jak i zupe?nie seryjnych napisano i powiedziano ju? bardzo du?o. Jednak nasze obserwacje i do?wiadczenie warsztatowe pozwala stwierdzi?, ?e zagadnienie zastosowania sto?ka i samodzielny prawid?owy monta? jest sporym problemem. Zaobserwowali?my wyra?ny wzrost sprzeda?y filtr?w sto?kowych w naszym sklepie, ale tak?e co gorsza zwi?kszony popyt na t?oki i pier?cienie t?okowe. Wnioski nasuwaj? si? same, a cz?sto sami klienci potwierdzali nasze przypuszczenia, moda na sto?ki, niedba?y monta? i brak prawid?owej regulacji ga?nika powodowa?y wi?cej strat i k?opot?w ni? korzy?ci z takiej formy poszukiwania dodatkowych KM mocy.
Zastosowanie sto?ka ma wi?kszy lub mniejszy sens, a decyzja o monta?u jest najcz??ciej spowodowana:
- upodobaniem klienta, kt?ry stosuj?c sto?ek w seryjnym skuterze stara si? nada? sportowy charakter swojej maszynie lub traktuje manewr taki jako konieczno?? np. brak oryginalnego filtra.
- gdy zabieg taki jest traktowany jako uzupe?nienie wi?kszego tuningu silnika, np. zmiana cylindra na 70cc i ga?nika na wi?kszy.
W obu przypadkach nale?y przestrzega? ?elaznych zasad i prawide? jakie towarzysz? wszelkim modyfikacj? uk?adu zasilania. Dob?r odpowiedniego sto?ka, szczelne po??czenie z ga?nikiem, oraz odpowiedni? regulacj? ga?nika.
Jak dobra? filtr sto?kowy- na co szczeg?lnie zwr?ci? uwag?.
Zasadnicza sprawa to materia? filtruj?cy sto?ka. Zdecydowanie najbardziej odpowiednie, bezpieczne i praktyczne b?d? filtry g?bkowe. Nas?czona olejem g?bka gwarantuje w najwy?szym stopniu pe?ne wychwycenie nawet najdrobniejszych drobinek kurzu i py?u a zastosowanie specjalnych preparat?w do nas?czania z w?a?ciwo?ciami dyspersyjnymi dla wody czyni? je w 100% zabezpieczonymi. Je?li jest taka mo?liwo?? zawsze nale?y umiejscowi? sto?ek gdzie? pod os?onami skutera lub zastosowa? model z os?on? w przypadku intensywnej eksploatacji po drogach gruntowych i w du?ym zapyleniu.
Nale?y sprawdzi? jakie s? mo?liwo?ci czyszczenia g?bki lub wk?adu filtruj?cego.
Uwaga ! do mycia nale?y stosowa? benzyn? ekstrakcyjn?, po u?yciu kt?rej g?bka nie traci swoich w?a?ciwo?ci, nast?pnie dobrze jest wyp?uka? wk?ad pod gor?c? wod? z p?ynem do mycia naczy?? i dok?adnie wysuszy?. Zabezpieczamy olejem tylko such? g?bk?.
Monta? i po??czenie z ga?nikiem.
Najwa?niejsza rzecz – sto?ek musi by? na 101% szczelnie i trwale po??czony z ga?nikiem. Mo?liwo?ci i sposob?w jest wiele. Je?eli jest problem z bezpo?rednim osadzeniem sto?ka na ga?niku z powodu braku miejsca lub r?znicy ?rednic wyj?? do ??czenia, proponuj? wykorzysta? i dopasowa? ??cznik z w??a gumowego. Takie rozwi?zanie jest o tyle praktyczne i? pozwala usytuowa? filtr w dogodnym os?oni?tym miejscu, a na dodatek zaci?ni?ta opaskami guma ??cznika b?dzie amortyzowa?a drgania i zabezpieczy sto?ek przed luzowaniem si? i nie kontrolowanym zasysaniem tzw. lewego powietrza.
Regulacja ga?nika przy zastosowaniu sto?ka.
Prosz? zwr?ci? uwag? na jedn? rzecz – oryginalne obudowy filtr?w powietrza cz?sto przy identycznym ga?niku maj? r??ny kszta?t, wielko?? i ilo?? otworow do zasysania powietrza, a na dodatek wewn?trz szereg przegr?d. Bierze si? to st?d, i? do prawid?owej pracy silnika musi by? dostarczona mieszanka o ?ci?le okreslonym stosunku powietrza do paliwa. W orgyginalnym uk?adzie zasilania wszystko zosta?o tak obliczone, ?e dla seryjnych ga?nik?w zastosowano akurat tak? obudow? filtra. Cz?sto nawet pob?r powietrza jest przes?oni?ty gumow? zw??k? albo wyprowadzony gdzie? dalej od filtra. Dlatego,np. po zmianie ga?nika na wi?kszy nale?y dowierci? dodatkowy otw?r lub usun?? kt?r?? z zw??ek (dok?adne dane podaj? instrukcje do zestaw?w ga?nikowych), aby zapewni? wieksz? ilo?? powietrza do wiekszej ilo?ci paliwa dozowanego przez ga?nik.
A co si? dzieje gdy sytuacj? odwr?cimy - zamiast oryginalnego filtra montujemy sto?ek. Silnik zasysa z ga?nika t? sam? ilo?? paliwa, a przez sto?ek powietrza praktycznie bez ogranicze??.
W efekcie mieszanka jest mocno zubo?ona – stosunek ilo?ci paliwa do powietrza mocno nieprawid?owy. Najcz??ciej w ekstremalnym przypadku taki stan rzeczy objawia si? tym, ?e silnik nie chce si? wkr?ci? i p?ynnie przej?? w ?redni i wysoki zakres obrot?w. Zbyt uboga mieszanka jest bardzo niebezpieczna dla silnika, gdy? znacznie podnosi temperatur? spalania i niechybnie doprowadza do przegrzania t?oka i jego zatarcia, a nawet wypalenia.
Aby doprowadzi? do prawid?owej proporcji paliwa i powietrza nale?y zwiekszy? g??wn? dysz? paliwa. Bardzo trudno okre?li? na jaki rozmiar i poda? konkretn? wielko??, gdy? zale?y to od bardzo wielu czynnik?w ( nie mniej jak o 10-15% wi?ksza). Zawsze nale?y dobiera? dysz? metod? pr?b i b??d?w pamietaj?c o zasadzie stopniowania wielko?ci. Rozgrzany silnik na biegu ja?owym musi r?wno pracowa? i p?ynnie reagowa? na manetk? gazu a? do uzyskania wysokich obrot?w. Je?eli uzyskali?my taki stan przyst?pujemy do pr?b drogowych i sprawdzenie pracy silnika pod obci??eniem. Nie mo?e by? ?adnych przyd?awie?? silnika spowodowanych zbyt ma?? ilo?ci? paliwa lub przerywa?? gdy paliwa jest za du?o. Na tym etapie prac mo?emy uzupe?ni? poziom regulacji ?redniego zakresu obrot?w silnika zmieniaj?c po?o?enie iglicy – wy?ej wi?cej paliwa, ni?ej mniej, oraz zastosowa? korekty ?rub? regulacji sk?adu mieszanki ( wp?ywa na prac? silnika w niskim i ?rednim zakresie obrot?w). O ile ju? uporali?my si? z wstepn? regulacj? ga?nika czas na d?u?sze pr?by i testy podczas jazdy. Nale?y przejecha? ok15-20km z r?znymi pr?dko?ciami z czego ostatnie 5km na wysokich obrotach z pr?dko?ci? blisk? maksymalnej. Praktycznie prosto z jazdy bez pozostawiania silnika na wolnych obrotach gasimy skuter i sprawdzamy ?wiec? zap?onow? – kolor wypalenia elektrody i izolatora. Bardzo wa?ne jest aby by?a zastosowana odpowiednia ciep?ota ?wiecy. Kolor wypalenia ?wiecy odpowie nam czy proces spalania jest optymalny i prawid?owo jest ustawiony sk?ad mieszanki. ?rodkowa cz??? ?wiecy – elektroda i izolator powinna by? w odcieniu br?zu – dopuszczalny od barwy jasny br?z do rudego, a otoczka ko??c?wki gwintu, kt?ra jest odkryta w komorze spr??ania – powinna by? czarna z nalotem sadzy i sprawia? wra?enie wilgotnej. Po montazu sto?ka dobrze jest przez pierwszy okres cz?sto kontrolowa? stan i kolor ?wiecy, aby uzyska? pewno?? odpowiedniej regulacji. Mo?e si? zdarzy?, ?e nasze nastawy b?d? na pograniczu ubogiej mieszanki, silnik wtedy jest bardzo sprawny i mocny. Ale zamiana ci?nienia atmosferycznego i pogody, ca?kowicie r??nej od tej w kt?rej dokonywali?my strojenia, mo?e znacznie zmieni? odpowiedni sk?ad mieszanki.
Czy warto montowa? sto?ek ? – odpowied? – TAK
Zyskuje si? lepsz? dynamik? i wzrost momentu obrotowego co przedk?ada si? na wi?ksz? elastyczno??. Wzrost pr?dko?ci zale?ny jest od stopnia tuningu. Pami?ta? jednak nale?y, ?e aby mie? po?ytek po za?o?eniu filtra sto?kowego koniecznie trzeba wzi?? pod uwag? wymienione wy?ej wskaz?wki i porady. Ca?y tekst stara?em si? napisa? na tyle prosto aby ka?dy m?g? zrozumie? i zastosowa? si? do proponowanych wskaz?wek. Je?li zajdzie konieczno?? dodatkowych pyta?? i porad – zapraszamy na nasze forum, tam mo?emy wymienia? si? uwagami.
|
|